انواع ضد آفتاب ها

انواع ضد آفتاب ها

  • مدیر
  • 1402/04/25
  • 0

ضدآفتاب واقعاً مهم و ضروری برای مراقبت از پوست ما در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های مضر نور خورشید است. استفاده از ضدآفتاب مناسب می‌تواند در جلوگیری از آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس پوست، و حتی کمک به کاهش خطر سرطان پوست مؤثر باشد. 

انواع ضدآفتابها

  1. ضرورت استفاده از ضدآفتاب: 

    شعاع‌های مضر اشعه ماوراء بنفش (UV) که توسط نور خورشید تابیده می‌شوند، می‌توانند باعث خسارت‌های جدی به پوست ما شوند. این شامل سوختگی‌های ناشی از آفتاب، تیرگی پوست، ایجاد چین و چروک زودرس و حتی افزایش خطر بروز سرطان پوست است. ضدآفتاب‌ها به عنوان یک پدافند مهم در مقابل این خطرات شناخته می‌شوند.

  2. انواع اشعه ماوراء بنفش:

    شعاع‌های ماوراء بنفش (UV) به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند:  
    UV-A: این اشعه‌ها عمدتاً به عمق پوست نفوذ کرده و مسئول ایجاد چروک‌ها و کاهش انعطاف‌پذیری پوست هستند.
    UV-B: این اشعه‌ها تا حد زیادی به عمق پوست نفوذ نمی‌کنند و بیشتر مسئول سوختگی‌های ناشی از آفتاب و ایجاد تیرگی‌ها هستند.
    UV-C: این اشعه‌ها از جذب جو بیرون می‌مانند و در عمل نقشی در خطرات نور خورشید بر روی پوست ندارند.

  3.  تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی
    ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی
    ضدآفتاب‌های فیزیکی: این نوع ضدآفتاب‌ها از مواد معدنی مانند اکسید روی و تیتانیوم دی‌اکسید تشکیل شده‌اند. آن‌ها نور خورشید را از پوست منعکس می‌کنند و به عنوان یک سد طبیعی علیه اشعه‌های UV عمل می‌کنند. 

    ضدآفتاب‌های شیمیایی: این نوع ضدآفتاب‌ها مواد شیمیایی را به کار می‌برند تا اشعه‌های مضر UV را جذب کنند و تبدیل به گرما شوند. سپس این گرما از پوست تابش داده می‌شود.

    ضدآفتاب فیزیکی و ضدآفتاب معدنی دو نام برای یک نوع ضدآفتاب هستند. همچنین، این نوع ضدآفتاب را می‌توان به عنوان "فیزیکی معدنی" نیز شناخت.

    اگر هدف شما محافظت از پوست در برابر اشعه‌های خورشیدی است و به دنبال یک گزینه محافظتی فیزیکی بدون جذب به پوست هستید، ضدآفتاب فیزیکی یا معدنی گزینه مناسبی است. همچنین، اگر پوستتان حساس است یا نگران استفاده از محصولات شیمیایی است، استفاده از ضدآفتاب فیزیکی معدنی می‌تواند بهترین گزینه باشد.

  4. عوامل مهم در انتخاب ضدآفتاب: 

    عامل حفاظتی SPF: عامل حفاظتی SPF برجسته‌ترین ویژگی در ضدآفتاب است و نشان‌دهنده میزان حفاظت در برابر اشعه‌های UV-B است. عامل SPF باید با توجه به نوع پوست و میزان تعرض به نور خورشید انتخاب شود. 
    مقاومت به آب و تعرق: ضدآفتاب‌های مقاوم به آب و تعرق، مفید ترین انتخاب برای فعالیت‌های بیرون از منزل و ورزش‌های زیاد هستند. 
    محافظت در برابر اشعه UV-A: برخی از ضدآفتاب‌ها از عامل حفاظتی با نام "PPD" یا "PA" برای نشان‌دادن میزان محافظت در برابر اشعه UV-A استفاده می‌کنند. این میزان نیز باید در انتخاب ضدآفتاب مدنظر قرار گیرد.

در نهایت، یادآور می شویم که استفاده منظم و صحیح از ضدآفتاب و پیروی از دستورالعمل‌های تولید کننده اهمیت دارد. همچنین، توصیه به استفاده از دیگر روش‌های محافظتی از آفتاب مانند پوشیدن لباس‌های محافظتی و استفاده از سایه در ساعات پرشدت نور خورشید را نیز فراموش نکنید.

 

خصوصیات ضدآفتاب فیزیکی

  1. منع مصرف برای کودکان و زنان باردار ندارد.
  2. ریسک آلرژی با ضدافتاب فیزیکی کم بوده و به همین جهت برای پوستهای حساس هم قابل استفاده هست.
  3. بلافاصله اثر می کند زیرا مانند ضدآفتاب شیمیایی نیاز به جذب شدن توسط پوست ندارد​​​​​.
  4. در حالیه گرمای زیاد اثربخشی ضدآفتاب شیمیایی را کم کرده یا از بین میبرد, روی فرمولاسیون ضدآفتاب فیزیکی اثری ندارد.
  5. فواصل تمدید ضدآفتاب فیزیکی کمتر است.
  6. در ضدآفتاب فیزیکی مواد شیمیایی وارد پوست و جذب خون نمیشود.
 

منظور از spf چیست?

عدد عامل حفاظتی SPF (Sun Protection Factor) نشان‌دهنده میزان حفاظت پوست در برابر اشعه‌های UV-B است. بر اساس مقاومت پوست در برابر اشعه‌های خورشید و زمانی که بدون حروف ضدآفتاب به آفتاب خورشیدی می‌روید، عامل SPF مورد نیاز ممکن است متغیر باشد.

عامل SPF به شکل مضاعفی عمل می‌کند؛ به عنوان مثال، اگر بدون استفاده از ضدآفتاب، پوست شما بعد از 10 دقیقه به آفتاب سوختگی می‌شود، با استفاده از ضدآفتاب با عامل حفاظتی SPF 30، زمان سوختگی به 300 دقیقه (یا 5 ساعت) افزایش می‌یابد (10 دقیقه × 30).

به عبارت دیگر، هر چه عدد SPF بزرگتر باشد، میزان حفاظت پوست در برابر اشعه‌های UV-B بیشتر خواهد بود. اما به نظر برخی متخصصان، استفاده از عامل SPF بیشتر از 50 کمترین تأثیر معنی‌داری در حفاظت اضافی نسبت به SPF 30 یا 50 دارد.

در نهایت، انتخاب بهترین عدد عامل حفاظتی SPF به میزان تعرض به نور خورشید، نوع پوست، و زمان اقامت در آفتاب بستگی دارد. اگر پوست شما حساس یا با مشکلاتی مانند لکه‌های خورشیدی مواجه است، بهتر است از عامل SPF بالاتری استفاده کنید و در هر صورت، تجدید نظر و استفاده متناسب با نیازهای پوست خود را به‌خاطر داشته باشید. همچنین، مهم است که ضدآفتاب را به‌صورت بی‌نقص و به‌صورت منظم تمام روی بدن استفاده کنید تا از بهترین حفاظت ممکن برخوردار شوید.

ضدآفتاب شیسایدو یکی از ضدآفتاب های پرطرفدار است.

ضدآفتاب شیسیدو استیکی

ترتیب قرار گرفتن ضدآفتاب در روتین پوستی روزانه

این ترتی بستگی به نوع محصولات و مواد موجود در آن‌ها دارد. اما به طور کلی، معمولاً ترتیب استفاده از ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی به شرح زیر است:

کرم ضدآفتاب را همیشه باید بعد از مرطوب کننده استفاده کرد (چند دقیقه زمان بگذارید تا مرطوب کننده نفوذ کند). اگر فرمولاسیون شیمیایی است، باید 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید منتظر بمانید تا مطمئن شوید که به طور کامل به پوست نفوذ کرده است.
 

ضدآفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی

تصمیم‌گیری بین ضدآفتاب فیزیکی (معدنی) و شیمیایی به میزان نیاز‌ها و ترجیحات شخصی شما و ویژگی‌های پوستتان بستگی دارد. هر دو نوع ضدآفتاب ممکن است مزایا و معایب خود را داشته باشند. در زیر برخی از مزایا و معایب هر نوع ضدآفتاب آورده شده است تا بهترین انتخاب برای نیازهای شما را بدانید:

ضدآفتاب فیزیکی (معدنی):
- مزایا:
  - باعث منعکس کردن نور خورشید از روی پوست می‌شود و به عنوان یک باریکاد فیزیکی عمل می‌کند.
  - اغلب برای افراد با پوست حساس و حباب‌زدایی مؤثرتر است.
  - معمولاً بدون عطر و مواد شیمیایی مضر مانند اصطلاحاً "فری" (Free) هستند.

- معایب:
  - ممکن است لایه‌ای نازک بر روی پوست ایجاد کند و در آرایش ایجاد مشکل کند.
  - برخی افراد ممکن است از روی پوست به‌ویژه در پوست تیره‌رنگ نقش‌های سفیدی بگذارند.

ضدآفتاب شیمیایی:
- مزایا:
  - به طور عمده بدون لایه قابل مشاهده روی پوست عمل می‌کند و به عنوان یک فیلتر شیمیایی علیه اشعه‌های UV عمل می‌کند.
  - در برخی موارد ممکن است مؤثرتر باشد و زمان حفاظت بیشتری ارائه دهد.
  - برخی از محصولات شیمیایی حاوی ترکیبات ضد‌لک هستند که می‌توانند در جلوگیری از ایجاد لکه‌های خورشیدی کمک کنند.

- معایب:
  - ممکن است برای پوست حساس و با حساسیت به مواد شیمیایی نامطلوب باشد.
  - برخی از ترکیبات شیمیایی ممکن است پوست را تحریک کنند یا به عنوان محرک‌های هورمونی عمل کنند.

در نهایت، انتخاب بین ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی باید براساس نیازها، ترجیحات شما و ویژگی‌های پوستتان انجام شود. ممکن است شما نیاز داشته باشید تا با چندین نوع ضدآفتاب آزمایش کنید تا محصولی را که برای پوست شما مناسب‌تر است، پیدا کنید. همچنین، از محصولات معتبر و با کیفیت استفاده کنید و در صورت لزوم با متخصص پوست مشورت کنید.
 

چرا ضد آفتاب میزنم عرق میکنم ؟


استفاده از ضدآفتاب ممکن است باعث افزایش تعرق شما شود به دلیل ویژگی‌های برخی از ترکیبات موجود در ضدآفتاب‌ها و نیاز پوست به خنک‌شدن. برخی از دلایل افزایش تعرق پس از استفاده از ضدآفتاب عبارتند از:

انسداد منافذ پوستی: برخی ضدآفتاب‌ها ممکن است منافذ پوستی را انسداد کنند و عملکرد طبیعی تعرق را مختل کنند. این انسداد منافذ باعث می‌شود پوست تلاش کند تا از طریق راه‌های دیگر خنک شود، که معمولاً تعرق بیشتری را باعث می‌شود.

ترکیبات شیمیایی: برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌ها ممکن است باعث تحریک پوست شوند و باعث افزایش تعرق شوند.

دمای محیط: استفاده از ضدآفتاب در محیط‌های گرم و آفتابی باعث افزایش تعرق طبیعی می‌شود. هنگامی که پوست به تنش نور خورشید یا حرارت محیطی از طریق ضدآفتاب معرض شود، به عنوان واکنش، تعرق طبیعی پوست افزایش می‌یابد.

برای کاهش این مشکلات، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. انتخاب ضدآفتاب‌های غیر‌چرب: ترجیحاً از ضدآفتاب‌های با ترکیبات غیر‌چرب و سبک استفاده کنید که به پوست نیاز کمتری داشته باشند و منافذ پوستی را انسداد نکنند.

  2. استفاده از ضدآفتاب مناسب: ضدآفتاب‌های مخصوص صورت، بدن و مناطق حساس بر اساس نوع پوستتان انتخاب کنید. انتخاب محصولات مخصوص پوست چرب، خشک، حساس و... می‌تواند به پوست شما کمک کند.

  3. انتخاب ضدآفتاب معدنی: اگر پوستتان حساس است، انتخاب ضدآفتاب‌های فیزیکی (معدنی) مانند اکسید روی و تیتانیوم دی‌اکسید که به پوست نیاز کمتری دارند و به عنوان حاجب‌های فیزیکی علیه اشعه‌های UV عمل می‌کنند، مفید است.

  4. استفاده از کرم‌ها و ژل‌های مرطوب‌کننده: پوست رطوبت کافی را دریافت کند و از ایجاد خشکی و تحریک جلوگیری کنید.

اگر مشکل افزایش تعرق پس از استفاده از ضدآفتاب شما بسیار نگران‌کننده است یا باعث تغییرات ناخواسته در پوست می‌شود، بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا علت آن مشخص شده و محصول مناسب برای پوستتان تعیین شود.


استفاده از دو ضد آفتاب به طور همزمان

استفاده از دو ضدآفتاب به طور همزمان ممکن است به دلیل ویژگی‌های محصولات و نیاز‌های پوست، مفید باشد، اما باید با دقت و توجه به ترکیبات محصولات انجام شود. همچنین، این کار باید با مشورت پزشک متخصص پوست صورت بگیرد.

استفاده از دو ضدآفتاب می‌تواند به شرایط خاصی منطبق باشد؛ مثلاً:

1. حمایت بیشتر از پوست: استفاده از ضدآفتاب‌های معدنی و شیمیایی همزمان می‌تواند به پوست حمایت بیشتری ارائه دهد. ضدآفتاب فیزیکی با تشکیل لایه‌ای روی پوست، نور خورشید را از پوست منعکس می‌کند و به عنوان حاجب فیزیکی عمل می‌کند، در حالی که ضدآفتاب شیمیایی با جذب اشعه‌های UV عمل می‌کند.

2. حفظ رطوبت پوست: برخی از ضدآفتاب‌ها دارای ترکیبات مرطوب‌کننده هستند. استفاده از دو ضدآفتاب با ترکیبات مرطوب‌کننده می‌تواند پوست را بهتر مرطوب نگه‌دارد و از خشکی جلوگیری کند.

3. محافظت بیشتر در مقابل اشعه‌های UV: استفاده از دو ضدآفتاب مختلف می‌تواند در محافظت بیشتر در برابر اشعه‌های مختلف UV مفید باشد. برای مثال، می‌توانید ضدآفتاب با SPF بالا را در برابر اشعه‌های UVB و ضدآفتابی که علاوه بر SPF دارای UVA محافظت هم باشد را همزمان استفاده کنید.

هرچند که استفاده از دو ضدآفتاب به طور همزمان می‌تواند مزایا داشته باشد، اما باید با دقت و به اندازه کافی انجام شود. برای مطمئن شدن از ایمنی و ترکیب مناسب، بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک می‌تواند بر اساس ویژگی‌های پوستتان و نیازهای شما محصولات مناسب را توصیه کند. همچنین، ترجیحاً محصولاتی را انتخاب کنید که با هم تداخل نداشته باشند و بتوانید آنها را به‌طور مرتب و متناوب استفاده کنید.

ضدآفتاب لاروش پوزای برای اطراف چشم قابل استفاده است بدون اینکه باعث ایجاد سوزش شود.

ضدآفتاب لاروش پوزای رنگی اینتلیوس


 

چرا ضد افتاب چشم را میسوزاند ؟

  • استفاده از ضدآفتاب در نزدیکی منطقه چشم می‌تواند باعث سوزش و تحریک این منطقه شود. دلایل ممکن برای این مشکل عبارتند از:

  • ترکیبات قوی: برخی از ضدآفتاب‌ها دارای ترکیبات شیمیایی قوی هستند که می‌توانند پوست حساس ناحیه چشم را تحریک کنند. ترکیبات مثل عطرها، رنگ‌ها و مواد نگهدارنده ممکن است برای منطقه ناحیه چشم مناسب نباشند.

  • عدم تطابق با پوست چشم: پوست ناحیه چشم خیلی حساس و نازک است و ممکن است نسبت به برخی ترکیبات حساسیت نشان دهد. استفاده از ضدآفتابی که برای پوست چشم مناسب نیست، می‌تواند باعث تحریک و سوزش شود.

  • وارد شدن به چشم: در هنگام استفاده از ضدآفتاب در نزدیکی منطقه چشم، احتمال وارد شدن محصول به داخل چشم وجود دارد که باعث تحریک و سوزش می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکلات، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. انتخاب ضدآفتاب‌های ملایم: برای ناحیه چشم از ضدآفتاب‌های ملایم‌تر و با ترکیبات نرم‌تر استفاده کنید که برای پوست حساس و نازک چشم مناسب باشند.

  2. اطمینان حاصل کردن از عدم تماس محصول با چشم: اطمینان حاصل کنید که ضدآفتاب به صورت تصادفی وارد چشم نشود. اگر اتفاقی رخ داده و محصول وارد چشم شود، فوراً چشم‌ها را با آب بشویید.

  3. استفاده از محصولات مخصوص چشم: در صورت امکان، از ضدآفتاب‌های مخصوص ناحیه چشم استفاده کنید که به‌طور خاص برای این منطقه طراحی شده‌اند.

  4. تست محصول: پیش از استفاده از هر ضدآفتابی در ناحیه چشم، آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید و نشانه‌های حساسیت یا سوزش را بررسی کنید.

اگر مشکل سوزش چشم پس از استفاده از ضدآفتاب ادامه دارد، بهتر است با پزشک متخصص پوست یا چشم مشورت کنید تا دلیل آن مشخص شود و محصول مناسب برای شما توصیه شود.
 

ضد آفتاب برای دور چشم بزنیم یا نه ؟

استفاده از ضدآفتاب در ناحیه دور چشم بسیار حساس و مهم است، اما باید با دقت و آگاهی انجام شود. ناحیه دور چشم از ناحیه‌هایی است که پوست نازک‌تر و حساس‌تری دارد و ممکن است به محصولات شیمیایی حساسیت نشان دهد. در نظر داشته باشید که ناحیه دور چشم در خصوص نواحی دیگر پوست بسیار متفاوت است و به دلیل نیازهای خاص خود، بهتر است محصولات مخصوص برای این منطقه را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید ضدآفتاب را در ناحیه دور چشم استفاده کنید، به موارد زیر توجه کنید:

1. انتخاب ضدآفتاب ملایم: از ضدآفتاب‌های مخصوص ناحیه چشم استفاده کنید که ترکیبات نرم‌تر و ملایم‌تری دارند و برای پوست حساس و نازک دور چشم مناسب هستند.

2. تست محصول: قبل از استفاده از ضدآفتاب در ناحیه دور چشم، آن را روی ناحیه کوچکی از پوست اطراف چشمتان تست کنید تا اطمینان حاصل کنید که محصول باعث حساسیت و سوزش نمی‌شود.

3. استفاده از کمی محصول: در ناحیه دور چشم از مقدار کمتری ضدآفتاب استفاده کنید. از مقدار زیاد ضدآفتاب در این ناحیه خودداری کنید تا از احتمال وارد شدن محصول به داخل چشم جلوگیری شود.

4. پوشاننده‌های طبیعی: اگر نگرانی در مورد استفاده از ضدآفتاب شیمیایی دارید، بهتر است از پوشاننده‌های طبیعی مانند کرم‌ها یا محصولات معدنی استفاده کنید که از ترکیبات طبیعی تشکیل شده‌اند.

در نهایت، اگر هنوز اطمینان ندارید که آیا استفاده از ضدآفتاب در ناحیه دور چشم مناسب است یا خیر، با پزشک متخصص پوست یا چشم مشورت کنید تا توصیه‌های مناسب برای شما داده شود و از ایجاد هر گونه مشکل پوستی جلوگیری شود.

ضدآفتاب کلینیک یکی از ضدآفتاب های فیزیکی است که برای دورچشم هم قابل استفاده است.

ضدآفتاب مینرال کلینیک SPF50

 

تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و معدنی چیست؟

لازم است بدانید که هر دو مفهوم یکی هستند و با اسامی Physical یا Mineral روی محصولات قابل مشاهده هستند.

 

تفاوت ضد آفتاب های رنگی و بی رنگ

ضد آفتاب ها بسته به اینکه چگونه روی پوست به نظر میرسن و یا چه کاربردی روی پوست دارند به دو دسته رنگی و بی رنگ تقسیم میشوند.

  1. ضد آفتاب رنگی: ضد آفتاب رنگی یا رنگ دهنده، رنگدانه دارد که با رنگ های مختلف پوست ترکیب می شود و علاوه بر محافظت در برابر آفتاب، به زیبایی رنگ پوست هم کمک میکند.  چگونه؟ رنگدانه های موجود در کرم های ضد آفتاب رنگی می توانند پوشش سبکی روی پوست ایجاد کنند و ظاهر عیوب رو به حداقل برسانند که باعث یکنواخت شدن رنگ پوست میشود. ضد آفتاب رنگی به اشخاصی توصیه می شود که پوشش طبیعی رو ترجیح میدهند و نمی خواهند از فونداسیون یا آرایش اضافی استفاده کنند. 
  2. ضد آفتاب بی رنگ: ضدآفتاب بی رنگ که به آن ضد آفتاب شفاف یا نامرئی هم گفته می شود، رنگدانه نداشته و  اثر رنگی روی پوست نمی گذارد، پس رنگ طبیعی پوست رو تغییر نمیدهد. اگر ترجیح میدهید که رنگ اضافی روی پوستتون نباشد، و یا بعد از ضد آفتاب میخواهید از محصولات آرایشی مثل فونداسیون یا کانسیلر استفاده کنید، کرم‌های ضدآفتاب بی‌رنگ را توصیه می کنیم.

 از لحاظ کاربردی، ضدآفتاب های رنگی و بی رنگ هر دو از اشعه های مضر UV (فرابنفش) خورشید محافظت می کنند و از این لحاظ تفاوتی ندارند. انتخاب بین این دو به ترجیح شخصی، بِیس آرایشی و نیازهای خاص پوست شما بستگی دارد. اگر بعد از مصرف هر کدام، نشانه های لَک یا هر حساسیت دیگه ای دیده شود، بهتر است با متخصص پوستی مشورت شود.

بی بی کرم شیسایدو پرفکت نمونه ای از ضدآفتاب های رنگی فوق العاده پرطرفدار می باشد.

 

Sports BB Cream SPF 50+ Sunscreen | BB Cream | SHISEIDO

مطالب مرتبط
نیاسینامید برای پوست
مراقبت از پوست

نیاسینامید برای پوست

  • 1402/01/27

نیاسینامید برای چیست ؟ نیاسین‌آمید یا نیکوتین آمید نوعی ویتامین B3 است که به طور طبیعی در غذ...

6 روش درمان تیرگی و گودی زیرچشم
مراقبت از پوست

6 روش درمان تیرگی و گودی زیرچشم

  • 1402/02/06

گودی زیر چشم از چیست ؟ گودی زیر چشم معمولاً به دلیل افزایش سن، ژنتیک، آلرژی یا عدم خواب کافی...

پوست چرب چیست
مراقبت از پوست

پوست چرب چیست

  • 1402/02/09

پوست چرب زمانی اتفاق می افتد که غدد چربی در پوست بیش از حد سبوم تولید کنند. سبوم یک ماده مومی و روغن...

تفاوت تونر و میسلار واتر
مراقبت از پوست

تفاوت تونر و میسلار واتر

  • 1402/02/16

میسلار واتر و تونرها متفاوت عمل می‌کنند و مکمل‌های عالی برای روتین مراقبت از پوست شما هستن...

لایه برداری پوست
مراقبت از پوست

لایه برداری پوست

  • 1402/03/09

محصولات پیلینگ یا لایه بردار یکی از انواع محصولات مراقبت از پوست هستند که برای بهبود و تجدید سلول&zw...

انواع ضد آفتاب ها
مراقبت از پوست

انواع ضد آفتاب ها

  • 1402/04/25

ضدآفتاب واقعاً مهم و ضروری برای مراقبت از پوست ما در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های مضر ن...

سبد خرید (0)
سبد خرید خالی میباشد